۲ مطلب در آبان ۱۳۹۳ ثبت شده است

دونکته قرآنی درباره سواد آموزی


1.سرزنش جاهل 
 

مسعده بن زیاد می گوید:ازامام صادق(ع)شنیدم که فرمود:«خدای تعالی روز قیامت به یک یک بندگان خود می فرماید:بنده من! بگو ببینم در دنیا عالم بودی یا جاهل؟ اگر بگوید عالم بودم، می پرسید:پس چرا به علم خود عمل نکردی واگر بگوید جاهل بودم، می فرماید:چرا علم نیاموختی تا بدان عمل کنی؟ با همین حجت،او را مجاب می کند و حجت بالغه خداوند بر بندگان این است»(1).

2.دانشگاه اسلام فارغ التحصیل ندارد!
 

اسلام،دین دانش آموزی و یاد گیری است ؛ازبدو تولد تا آخرین فرصت باقی مانده. دانشگاه اسلام،فارغ التحصیل ندارد،بلکه دانشجویان آن همیشه و همه جا در حال ادامه تحصیل اند.
آموزه قرآنی همه مسلمانان این است :«پرودرگارا! علم مرا زیاد کن!»(طه :114).
جایی که پیامبر با آن علم سرشار وروح مملو از آگاهی،مأمور باشد که تا پایان عمر از خدا افزایش علم بطلبد ،وظیفه دیگران روشن است. 
درحقیقت،علم از نظر اسلام هیچ حد و مرزی نمی شناسد. افزون طلبی در بسیاری از امور ناپسند است، ولی در علم پسندیده است. افراط بد است ، ولی در علم معنا ندارد. علم،مرز مکانی ندارد،تا چین و ثریا نیز باید درطلبش دوید.مرز زمانی ندارد و از گهواره تا گور ادامه دارد. از نظر معلم،مرز نمی شناسد.چرا که حکمت،گمشده مؤمن است. نزد هر کس بیابد،آن را می گیرد و اگر گوهری از دهان ناپاکی بیفتد،آن را بر می دارد. علم آموزی از نظر میزان تلاش وکوشش نیز مرز ندارد؛به اعماق دریاها فرو می رود و کسب دانش می کند و حتی در راه کسب آن،جان عزیزش را می دهد. یک مسلمان راستین هرگزتحصیل علمش پایان نمی پذیرد، بلکه همواره دانشجوست و طالب علم؛ حتی اگر برترین استاد شود. 

پی نوشت : 
 

1-سید محمد باقر موسوی همدانی، ترجمه تفسیر المیزان ، ج7،ص 512.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۳ آبان ۹۳ ، ۰۵:۰۱
ندا حقانی




نماز عبادتی است که آثار و برکات فراوانی دارد و طبق فرموده امام صادق(علیه السلام) دو رکعت نماز مقبول مانع عذاب الهی است.

نماز

نمازِ صحیح، یک مرحله است و نماز مقبول، مرحله‏اى بالاتر مى‏باشد. شما ممکن است خوب درس بخوانید، ولى قبولى آخر سال، مهمّ است.

ممکن است انسان همیشه نماز و عبادت‏هاى خود را بجا آورد، ولى بخاطر نقص و ضعف‏هایى که نماز او دارد، در پیشگاه خداوند، پذیرفته نشود.

ممکن است شاگردى نمره خوب هم بگیرد، ولى اخلاق و وضع او مورد رضایت خاطر آموزگار نباشد.




پس، ملاک در ارزش نماز، قبولى آن است. باید کوشید تا نمازى پسندیده به آستان خدا تحویل داد.

امام على علیه السلام مى‏فرماید:«کونوا على قبول العمل اشدّ عنایةّ منکم على العمل»(بحار الانوار، ج 71 ص 173.)

بیش از انجام عمل، به قبولى آن عنایت و توجّه داشته باشید.

نماز عبادتی است که نظیر آن وجود ندارد. آثار و برکاتی که برای نماز ذکر شده، برای هیچ عبادت دیگری وارد نشده است. نماز دو گونه است: واجب و مستحب. نماز های واجب نمازهایی است که به صورت روزانه و در وقت مشخص خوانده می شود و ترک آن عقاب و عذاب خداوند را در پی دارد. نماز مستحب، نمازی است که اقامه آن واجب نیست و به همین دلیل ارزش و ارج بسیاری دارد. نماز های مستحب یا نوافل (نفل به معنای زاید و افزون است) نیز دو دسته اند: نوافلی که برای آن ها دستور و روش داریم، مانند نافله های روزانه، نماز پدر و مادر، نماز حاجب، نماز استغاثه و ... . دسته دوم نیز نوافلی است که دستوری برای آن ها نداریم، مانند این که فرد دو رکعت نماز مستحب بخواند.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ آبان ۹۳ ، ۱۸:۱۹
ندا حقانی