۴ مطلب در بهمن ۱۳۹۷ ثبت شده است


دستاوردهای 40 سالگی

همزمان با چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی، در حوزه اقتدار دفاعی دستاوردهای بسیاری را در کشور شاهد هستیم و با توجه به اینکه تحت شدیدترین تحریم‌های بین المللی قرار داشتیم اما موتور محرک علم و فناوری کشور از کار نیفتاده است.

به گزارش ایسنا، در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در خصوص دستاوردهای حوزه اقتدار دفاعی می‌توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  • انقلاب اسلامی به نیروهای مسلح ایران عزت و کرامت داد و پس از ۲۰۰ سال تابعیت از ارتش‌های بیگانه، نیروهای مسلح ایران را مستقل کرد.
  • وابستگی نیروهای مسلح به اجانب در دوره پهلوی به وضعیتی بسیار شرم آور رسید و هر دو طرف قرارداد تسلیحاتی برای ایران، آمریکایی‌ها بودند. خودشان به عنوان مستشار سفارش سلاح می‌دادند و خودشان سلاح را می‌فروختند و خودشان کیفیت آن را تأیید می‌کردند.
  • بی‌اختیاری حکومت ایران نسبت به نیروهای مسلح خودش به حدی بود که محمدرضا پهلوی گاهی به مادر و همسر خودش از آمریکایی‌ها گله می‌کند که یگان‌هایی از ارتش ایران را بدون اطلاع و در کشورهای دیگر به کار گرفته‌اند این واقعیتی است که در کتاب خاطرات شاه و خاندانش آمده است.
  • امروزه استقلال دفاعی ایران در دکترین، استراتژی، آموزش‌ها، ساختارها و عدم وابستگی به پیمان‌های نظامی استکباری را هیچ کشوری به جز ابرقدرت‌های جهان ندارد و همه کشورهای دیگر در کلیه این شئون یا در بخش‌هایی از آن وابسته‌اند.
  • ظلم و بی‌تدبیری پادشاهان موجب شده بود در طول تاریخ نظام‌های شاهنشاهی در بسیاری از مواردی که ایران مورد هجوم گسترده‌ای واقع شده بود نیروهای مسلح با وجود تسلیحات و ساز و برگ وسیعی که در اختیار داشتند شکست می‌خوردند. شکست ارتش‌های شاهنشاهی در مقابل سپاه اسکندر، سپاه مغول، خلفای عرب و آخرین مورد آن اشغال کل خاک ایران توسط متفقین در زمان رضا شاه بدون شلیک یک گلوله بود.
  • مدیریت نظام‌های ظالمانه شاهنشاهی به گونه‌ای بود که در ۲۰۰ سال گذشته هر بار ایران مورد تهاجم دول بیگانه قرار گرفت، بخشی از ایران تجزیه شده و به تاراج رفت و ظرف چند قرن اخیر مساحت ایران از ۳.۷ میلیون کیلومتر مربع به ۱.۷ کاهش یافت و ایالت‌های مختلفی از ایران جدا و به کشور همسایه واگذار یا کشور مستقلی تبدیل شد. آخرین آنها جدا شدن استان چهاردهم ایران و تبدیل آن به کشور بحرین در دوره‌ی محمد رضا پهلوی بود.
  • در زمان طاغوت نیروهای مسلح ایران در خدمت ارتش‌های متجاوز آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی و دولت‌های مستبدی مانند اتیوپی بودند و برای سرکوب ملت‌های مظلوم و آزادیخواه مانند ویتنام, عمان، فلسطین و اتیوپی به کار گرفته می‌شدند که موجب ننگ برای ملت ایران بود امّا امروز افتخار داریم قدرت نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دفاع از مظلومان و ایستادگی در برابر مستکبران به کار گرفته می‌شود که افتخار ملت ایران است.
  • تاریخ دفاعی گذشته مملو از تجاوزات به دیگران و حمایت از ظالمان است امّا پس از انقلاب اسلامی نیروهای مسلح ایران مفتخرند که بر خلاف رژیم گذشته که هواپیماهای جنگی ایران و نیروهای رزمنده را برای سرکوب انقلابیون و مستضعفان بپا خواسته در ظفار و ویتنام و اتیوپی می‌فرستاد، مستشاران خود را برای یاری مظلومان و ایستادگی در مقابل ظالمان اعزام می‌کنند.
  • رهایی نیروهای مسلح از سلطه شاهان و بیگانگان و پیوند آنها با ولایت، چنان عزت و اقتداری به نیروهای مسلح ایران بخشید که آنها را به نیروی شکست ناپذیر بدل کرد و برای اولین بار در قرون اخیر تهاجم دشمنان با پشتیبانی همه قدرت‌های جهان بدون جدا شدن حتی یک وجب از خاک ایران به شکست انجامید.
  • پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حادثه‌ای کاملاً استثنایی دشمن با حمایت همه کشورهای سلطه‌گر جهان، به ایران حمله کرد و استکبار غرب و شرق که درگیری‌های زیادی با هم داشتند بر سر نابودی ایران از طریق تجاوز نظامی، هم قسم شدند امّا نیروهای مسلح ایران در پرتو انقلاب اسلامی متصل به نیروی لایزل الهی و مستظهر به حمایت بی پایان مردمی، همه ابرقدرت‌ها را یکجا شکست دادند و حتی در مقابله با ناوگان دریایی آمریکا به بازدارندگی رسیدند.
  • پیروزی‌های درخشان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در دفاع مقدس و در رویارویی با ناوگان‌های متجاوز آمریکا و انگلیس و توانمندی آنها در برقراری امنیت داخلی، نیروهای مسلح ایران را به قوایی الهام بخش برای تمام آزادی‌خواهان جهان تبدیل کرده است.
  • حزب الله لبنان، نیروهای جهادی فلسطین، ارتش مردمی سوریه، حشدالشعبی عراق، انصارالله یمن با الهام از تفکر، راهبردها، سازماندهی و تاکتیک‌های نیروهای مقاومت بسیج، افسانه شکست ناپذیری آمریکا و رژیم صهیونیستی را باطل کردند و بزرگترین حماسه‌های افتخارآمیز را برای کشورهایشان آفریده‌اند.
  • مکتبی بودن و مردمی بودن نیروهای مسلح جمهوری اسلامی آنها را به نیروی شکست ناپذیری تبدیل کرده است و مشارکت ایثارگرانه مردم در دفاع از جمهوری اسلامی ایران، در جهان بی نظیر است.
  • پس از پیروزی انقلاب اسلامی مشارکت داوطلبانه مردمی در قالب بسیج، الگوی بی نظیر دفاعی را در ایران شکل داد. الگویی که مشارکت عاشقانه مردم از خط مقدم نبرد تا عمق پشتیبانی‌ها را تضمین می‌کند.
  • نیروهای مردمی بسیج نه تنها افتخار آمیزترین نیروهای خط شکن در قدرت دفاعی هستند بلکه از تمام شئون دفاع؛ از اطلاعات تا اورژانس در بهداشت و درمان و مهندسی و تأمین آذوقه، تسلیحات و تجهیزات را بر عهده دارند.
  • حضور نیروهای بسیج مردمی مدافع انقلاب اسلامی در تمامی گستره‌ جغرافیای کشور امکان هر گونه نفوذ یگان‌های رزمی دشمن را به صفر رسانده است.
  • دفاع مردمی و همه جانبه نیروهای مسلح جم ایران در برابر گسترده‌ترین توطئه‌های استکباری برای ناامن سازی ایران در سال‌های اولیه انقلاب اسلامی، الگوی جدیدی از عملیات دفاع داخلی را به نمایش گذاشتند که در جهان بی نظیر است. الگویی که در آن بدون درهم کوبیدن شهرها و روستاها و بدون وارد شدن تلفات به غیر نظامیان که ضد انقلاب آنها را سنگر خود کرده بود، ضد انقلاب را با شیوه‌های انسانی و با ساختارهای مردمی و متکی به قدرت مردم درهم کوبید و امنیت مردمی پایدار را در دوردست‌ترین مناطق مرزی‌کشور برقرار کرد.
  • اندیشه خودکفایی نیروهای مسلح در سال ۵۸ با الهام از هدایت‌های امام خمینی (ره) و با دستور مستقیم حضرت آیت الله خامنه‌ای که نماینده امام در ارتش بودند شکل گرفت و شجره طیبه‌ای از دانش، فناوری و صنعت را شکل داد که امروز به درختی تناور و پر از ثمرات افتخار آمیز تبدیل شده است.
  • تنوع تسلیحات بومی در ساختار قدرت جمهوری اسلامی ایران به جز چند ابرقدرت در جهان نظیری ندارد، پیچیده‌ترین تسلیحات را از زیر دریا تا مافوق جو می‌سازیم.
  • در پرتو انقلاب اسلامی صنعت تسلیحات ایران که جز ساخت چند نوع مهمات و مونتاژ یک مدل تفنگ قابلیتی نداشت امروز انواع سلاح‌های سبک، خمپاره اندازها، توپ‌ها، موشک‌های ضد زره، موشک‌های کروز و بالستیک زمین به زمین، سامانه‌های پدافند هوایی، سامانه‌های موشکی ساحل به دریا و دریا به دریا شناورهای فوق مدرن، قایق‌های تندرو فوق مدرن تا ناوهای جنگی بزرگ، هواناوها و زیردریایی‌ها، انواع تانک و نفربر، وسایل مخابراتی و بی سیم و تجهیزات جنگ الکترونیک را از طراحی اولیه تا ساخت و تحویل و بهره برداری، در داخل ایران انجام می‌دهند.
  • پیچیده‌ترین و دقیق‌ترین سامانه‌های تسلیحات یعنی سامانه‌های پدافند هوایی شامل رادارهای اخطار اولیه، رادارهای تعقیب و هدایت، موشک‌ها، سامانه‌های فرماندهی و کنترل، سیکرها، توپ‌ها و… در تمام سطوح بردهای کوتاه، متوسط و بلند در داخل کشور ساخته می‌شود. سامانه‌هایی که کوچک‌ترین هواپیماهای جنگی در فاصله ۲۰۰ کیلومتری آشکار سازی می‌کند و در برد سلاح، تحت تعقیب قرار می‌دهد و جنگنده‌ای را که در محیط سه بعدی با سرعت مافوق صوت در حال جابجایی است منهدم می‌کند.
  • پس از انقلاب اسلامی کشورهای سازنده تسلیحات ابتدا فروش سلاح به ایران را تحریم کردند، شروع به ساخت سلاح کردیم، فروش قطعات و زیر سامانه‌هایی را که در تسلیحات استفاده می‌شد به ایران تحریم کردند، زیر سامانه‌ها را ساختیم از سال ۸۰ حتی فروش مواد اولیه پیشرفته‌ای که می‌توانست کاربرد تسلیحاتی داشته باشد را تحریم کردند عمق ساخت را به مواد اولیه رساندیم.
  • تبدیل کردن تحریم‌ها به فرصت موجب شد امروز پیشرفته‌ترین مواد و انواع کامپوزیت‌ها و سوپر آلیاژها در داخل کشور تولید شود.
  • دقیق‌ترین حسگرها و سامانه‌های ناوبری، سریع‌ترین پردازشگرها و کامپیوترهای پرواز موشک‌ها، پهپادها و جنگنده‌ها در درون ایران طراحی و ساخته می‌شود.
  • پشتوانه الهی، مدیریت و فرماندهی بی نظیر ولایت فقیه، تنیدگی نیروهای مسلح و مردم، تفکر شهادت طلبانه و تسلیم ناپذیر حسینی، نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران را بدون داشتن تسلیحات اتمی به قدرت بازدارنده در مقابل قدرت‌های استکباری تبدیل کرده است.
  • بر خلاف تبلیغات دشمن پیشرفت‌های شگرف منابع تسلیحاتی نه متکی به هزینه‌های گزاف بلکه مرهون عشق و ایثار نیروهای مؤمن و انقلابی و توانایی مدیریت نیروهای مسلح در بهره گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی کشور و بیش از همه هدایت‌های هوشمندانه و اصرار رهبری انقلاب اسلامی در بومی سازی تسلیحات است.
  • خصوصیات معنوی اختصاصی فرهنگ دفاعی منحصر به فرد جمهوری اسلامی ایران، نیروهای مسلح ما را از همه جهان متمایز کرده است تکلیف گرایی، شهادت طلبی، توکل بر خدا، انس با زیارت و دعا در سنگرهای رزم، پایبندی به احکام عبادی در سخت‌ترین شرایط جنگی، اقتداری توصیف نشدنی برای نیروهای مسلح فراهم آورده است این فرهنگ غنی است که موجب شده با وجود تهاجم فرهنگی سنگین، جوانان فراوانی برای اعزام به جبهه مقاومت لحظه شماری می‌کنند.
  • دو عنصر تکیه به قدرت خدا و فرماندهی ولایت از یک سو و اعتماد به جوانان و قرار دادن آنها در حساس‌ترین مسئولیت‌های نظامی از سوی دیگر با نشاط‌ترین و منعطف‌ترین نیروی نظامی جهان را به ملت ایران بخشیده است. ابتکارات غافلگیرکننده و نبرد نامتقارن محصول این دو خصوصیت پایان ناپذیر است.
  • رمز موفقیت نیروهای مسلح ما اعم از؛ منابع تسلیحاتی، مراکز تحقیقاتی و نیروها، تبدیل کردن تحریم‌ها به فرصت‌ها است. همین خصوصیت موجب شد نیروهای دفاعی کشور که از روز ۲۲ بهمن ۵۷ تحت شدیدترین تحریم‌های بین المللی قرار گرفتند، بخاطر شدت تحریم‌ها، به پیشروترین نهاد کشور در تولید علم و فناوری کالاهای صنعتی تبدیل شوند و موتور محرک علم و فناوری کشور باشند.
  • ارزش دادن به مجاهدان اسلام در مواضع و رفتار رهبری معظم انقلاب از آغاز تاکنون و تأسی مردم به این مرام در تکریم خانواده‌های شهدا و جانبازان و نهاد سازی‌های انقلابی که ابتکار منحصر بفرد جمهوری اسلامی است منزلت جهاد را در فرهنگ عمومی به بالاترین سطح خود برد و موجب قوام و استحکام نیروهای دفاعی کشور شد.
  • جمهوری اسلامی ایران بخاطر مردمی بودن دفاع، اتکاء به نیروی ایمان رزمندگان، پشتیبانی‌های مردمی رزمندگان، فرهنگ اسلامی صرفه جویی و قناعت، نیروهای دفاعی جهموری اسلامی ایران را یکی از کم هزینه‌ترین کشورها در بخش دفاع کرده است. بودجه دفاعی عربستان سعودی ۶۳.۷ میلیارد دلار است، حتی بودجه دفاعی کشورهای بسیار کم تهدید مانند آلمان ۴۵، ژاپن ۵۹ و کانادا ۱۴ میلیارد دلار است کشورهای بسیار کوچکی که در حد یک استان ایران هم محسوب نمی‌شوند مثل کره جنوبی که ۱۸ برابر کوچک‌تر از ایران است ۴۳ میلیارد دلار، امارات ۱۹ میلیارد دلار، رژیم صهیونیستی ۱۸، حتی عمان ۹.۱ میلیارد دلار است در حالی که بودجه دفاعی ایران با داشتن ۱۶ کشور همسایه در حساس‌ترین نقطه جغرافیایی جهان و با داشتن دشمنان ابرقدرتی چون آمریکا، انگلیس و رژیم صهیونیستی که دائماً ایران را تهدید کرده و می‌کنند، کمتر از ۷ میلیارد دلار است و تنها ۳ درصد از تولید ناخالص ملّی است.

انتهای پیام

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۰ بهمن ۹۷ ، ۱۳:۴۲
ندا حقانی


پیروی انقلاب اسلامی

انقلاب اسلامی نه یک حادثه‌ی منطقهای که یک حادثه‌ی تاریخی است.

اساساً هر انقلابی، در جغرافیای انسانی، مثل زلزله و آتشفشان در جغرافیای طبیعی است. زلزله و آتشفشان ازلحاظ اصل بروز، ناشی از تکاثُف انرژیهای مختلف طبیعی است. انقلاب هم در جغرافیای انسانی، ناشی از انباشته شدن انرژیهای انسانی و انفجار این انرژیها است. ازلحاظ تأثیر هم همینجور است، هر زلزلهای در هرجای دنیا اتفاق بیفتد و هر آتشفشانی در هر جای دنیا که مشتعل میشود، علاوه بر تأثیرات منطقهای و محدودی که دارد، در کل مسائل طبیعیِ جهان اثری دارد، یا ضعیف یا قوی.

همه‌ی انقلابها این تأثیر را در کل مسائل جهانی دارند، یا کم است یا زیاد. همه‌ی انقلابها در مناسبات بشری و در ارتباط میان ملتها، در موضعگیری سیاستها و در جغرافیای سیاسی عالم یک تأثیری میگذارند. با این تعبیر باید گفت که هر انقلابی جهانی است. همان انقلابی هم که بهوسیله‌ی یک عده جوان، در یک گوشهای از دنیا، در یک کشور کوچکِ دو، مثلاً سه میلیونی بروز میکند، یک حادثه‌ی جهانی است. هیچ انقلابی را نمیشود محدود به مسائل منطقهای کرد، لااقل بروز، حدوث و ایجادش اینجور است.

البته تأثیرات انقلابها بر حوادث جهانی یکسان نیست.

هرچه آثار و تأثیراتی که یک انقلاب بر حوادث جهانی میگذارد، سریعتر باشد، فراگیرتر باشد، ماندگارتر باشد، آن انقلاب بزرگتر است.

گاهی این تأثیرات بهنحوی است که انقلاب را بهشکل یک واقعه‌ی تاریخی در میآورد. واقعه‌ی تاریخی یعنی آن واقعهای که در تاریخِ بعد از خودش هم، دارای علائم و تأثیراتی است. فقط در زمان خود تأثیر نمیگذارد، بلکه یک دوره‌ی بعد از خودش را هم میسازد که همه‌ی انقلابها اینجور نیستند.

اگر انقلابی این سه خصوصیت داشته باشد؛ اول، یک جهانبینی و تلقّی از عالم ارائه بدهد؛ دوم، پایگاه مهمی که در وضع زندگی عالم تعیینکننده است از استکبار بگیرد؛ و سوم، حوزه‌ی تأثیر آن وسیع باشد؛ این انقلاب از سطح منطقهای و جهانی هم بالاتر است، این یک انقلاب ماندگار و تاریخی است. این انقلاب یک انقلاب برجسته است. انقلاب اسلامی ایران اینگونه بود.

در دهه‌ی شصت و هفتاد، حوادث و وقایع انقلابیِ زیادی اتفاق افتاده، از اقصای آسیا تا آفریقا و تا آمریکای لاتین؛ وقایعی که هرکدامی، یک تأثیر بر جغرافیای سیاسی جهان داشت. اما میخواهم این را بگویم که انقلاب اسلامی در میان همه‌ی این انقلابها از جهت ارائه‌ی یک تلقّی جدید از جهان و یک جهانبینی جدید به انسانها، استثنایی بود. بقیه‌ی انقلابهایی که در این دو دهه اتفاق افتادند، درحقیقت ادامه‌ی انقلاب شوروی هستند. همان تلقّی، همان فکر و همان راه حل در مسائل جهانی را ارائه میکنند، چیز جدیدی نمیگویند.

لذا شما میبینید که تا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، در کشورهای جهان سوم، حتی در کشورهای اسلامی، هرگاه یک عده روشنفکر میخواهند یک حرکتی را انجام بدهند و اعتراضی کنند، ایدئولوژیشان مشخص است؛ حرکت، حرکت چپ است؛ نظامات، همان نظاماتی است که در انقلاب اکتبر ۱۹۱۷ در کشور روسیه دیده شده است.

 

* حادثه‌ی تاریخی انقلاب

حادثه‌ی تاریخی انقلاب

* خصوصیات انقلاب ماندگار و تاریخی

۱. ارائه جهانبینی و تلقّی از عالم

انقلاب اسلامی در طول این دو دهه که صد در صد بر مبانی خودش استوار شد اولین انقلابی است که هیچ مبانی انقلابهای گذشته را ـ انقلاب اکتبر ـ با خودش همراه نکرد.

یعنی جنبه‌ی التقاط از تفکر مارکسیستی نداشت. یک تلقّی جدید را در دنیا ارائه کرد. آن تلقّی جدید عبارت بود از توحید، تکریم انسان، عَبَث نبودن آدمی، عبث نبودن خلقت انسان «اَفَحَسِبتُم اَنَّما خَلَقناکُم عَبَثًا وَ اَنَّکُم اِلَینا لا تُرجَعونَ»، مسئله‌ی صیرورت و رجوع انسان به خدا «اِنّا لِلهِ وَ اِنّا اِلَیهِ راجِعونَ»، عدالت اجتماعی برطبقِ نسخه‌ی اسلامی، نه برطبقِ نسخه‌ی مارکسیستی، معنویت انسان و اینکه انسان دارای بعد معنوی است، و باید این بعد معنوی در برنامهریزیهای بشر دیده بشود، ملاحظه بشود و پرورش داده بشود و به چشم اعتبار نگاه بشود. میبینید اینها هیچکدام در انقلابهای قبلی وجود نداشته.

معنویت

البته من در دنیای اسلام، انقلابهایی که با نام اسلام بهوجود آمده را میشناسم، به آنها ارج هم میگذاریم. لکن آن انقلابها را مشاهده میکنیم که همچنان اسلامی نماندند. اگرچه ریشهها و زمینههای اوّلیشان اسلامی بود، اما آنوقتیکه منفجر میشد، درحقیقت قرآن نبود که بالا میرفت و روی پرچم قرار میگرفت، تفکرات دیگری بود، نظرات دیگری بود که این چیزِ روشن و واضحی است و نیاز به اثبات و استدلال هم ندارد. خود آن کسانی هم که آن انقلابها را راه انداختند و اداره کردند، غیر از این ادعایی ندارند، آنها هم همین را میگویند.

تنها انقلاب اسلامی بود که براساس ارزشهای اسلامی، پایههای اسلامی، تفکرات اسلامی، سرفصلهای جدید در زندگی انسان بهوجود آورد، بنا شد، منفجر شد و نظام حکومتی تشکیل داد.

و از اینکه اصولش با اصول دنیا یکسان نیست خجالت هم نکشید و از اینکه دنیا بسیاری از مسائل او را قبول ندارد احساس حقارت نکرد، بسیاری از اصول قابل قبول انقلابیون رایج دنیا را قبول ندارد؛ بلکه احساس افتخار کرد. گفت این اسلام است، این قرآن است، این کلام خداست، این رسالت من است. این خصوصیت انقلاب اسلامی است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۲ بهمن ۹۷ ، ۱۸:۵۲
ندا حقانی


چه کسی می‌ءداند جنگ چیست؟ چه کسی می‌داند فرود یک خمپاره قلب چند نفر را می‌درد؟ چه کسی می‌داند جنگ یعنی سوختن، یعنی آتش، یعنی گریز به هر جا، به هر جا که اینجا نباشد، یعنی اضطراب که کودکم کجاست؟ جوانم چه می‌کند؟ دخترم چه شد؟


 
شهید احمدرضا احدی

پدر احمرضا درجه‌دار ارتش و مادر او خانه دار بود. در ۶ سالگی وارد دبستان شد و مراحل تحصیل ابتدایی را با موفقیت کامل و احراز رتبه‌های اول طی کرد. دوره راهنمایی را با معدل های ۱۹ و ۲۰ گذراند. در این هنگام با شروع جنگ تحمیلی همراه خانواده به زادگاه پدر و مادر خویش به ملایر بازگشت و تحصیلات متوسطه را در رشته علوم تجربی در دبیرستان دکتر شریعتی پی گرفت و سرانجام در سال ۶۳ موفق به کسب دیپلم  شد. سال ۶۴ در کنکور سراسری دانشگاه‌ها با استفاده از سهمیه رزمندگان رتبه نخست را در کل کشور و در همه رشته‌های انتخابی بدست آورد و از این پس در رشته پزشکی دانشگاه شهید بهشتی تهران به ادامه تحصیل پرداخت.

احمدرضا پس از مهاجرت به ملایر و همزمان با تحصیل در دبیرستان ضمن اندیشه و تأمل در مسائل گوناگون، ایمان روز افزون خود را به حرکت پویای انقلاب اسلامی و امام (ره) نشان داد تا آنکه در سال دوم تحصیل در دبیرستان، بر اثر روح کمال خواه و ایمان والای خویش و به منظور حضور در میدان‌های جنگ و جهاد لباس رزم بر تن کرد و نخستین بار در عملیات رمضان  در سال ۶۱شرکت کرد و در این نبرد مجروح شد.

حضور در این عملیات را باید مبدأ تحولی شگرف و آغاز راهی نو فراروی او به شمار آورد، چنان که شکوه ایمان و اخلاص بسیجیان در این عملیات و شهادت دوستان و هم رزمانش خصوصاً «محمد روستایی» تأثیری عمیقی بر او گذاشت. ماجرای این واقعه در دو قطعه از یادداشت‌های وی با عنوان «ضیافت الله» و  «با مرگ» با بیانی آکنده از احساس و شور منعکس  شد است.

 از این پس احمدرضا تا هنگام شهادتش پیاپی در جبهه‌های جنگ حضور یافت و در تمامی نبردها از نفرات ویژه و فعال گردان‌ها و دسته‌ها بود و در مواقع سخت و پیچیده در میادین نبرد، دیگران را نیز هدایت و مساعدت می‌کرد و گاه اتفاق می‌افتاد تا یک شبانه روز در میان سپاه دشمن پنهان می‌شد و جز خدا کسی از او خبر نداشت.
برگه ثبت نام شهید

در مدت چهار سال حضور در جبهه جنگ بارها مجروح شد و در عین حال در بسیاری از این موارد کمتر اتفاق می‌افتاد که دوستان و حتی خانواده‌اش از این موضوع آگاهی یابند. احمدرضا در استعداد و یادگیری، کم نظیر بود و بدین جهت در طول مدت تحصیل در مدرسه و در دبیرستان و دانشگاه برجسته و سرآمد بود و نمره‌های عالی می‌گرفت. چنان که در سال آخر دبیرستان پس از ۶ ماه حضور در خط مقدم جبهه‌های جنگ و بازگشت و شرکت در امتحان نهایی به عنوان دانش آموز ممتاز شناخته شد.

 به سخنان حکیمانه و اشعار عرفانی دلبستگی خاصی داشت آن گونه که در نوشته‌های خود به مناسبت‌های مختلف از  اشعار نغز شاعران بهره می‌گرفت.
حضور پیاپی او در جبهه‌های غرب و جنوب به عنوان یک دانشجوی پزشکی هیچ گاه باعث برتری و غرور وی نمی‌شد چرا که او دنیای غرور و خودخواهی را سخت سست و بی مقدار می‌شمرد. هنگام راز و نیاز، حالتی وصف ناپذیر داشت آن گونه که دوستان او گفته اند اهل تهجد و شب زنده داری بود. چنان که هنوز گریه های سوزناک او در جای جای سنگرها در ذهن و یاد دوستانش باقی مانده است.

امام (ره) را از ژرفای جان دوست داشت تا بدان حد که وصیت نامه خود را با کوتاه ترین عبارت ودر یک جمله به تحقق خواسته‌ها و سخنان رهبر ومقتدایش مزین کرد: «فقط نگذارید حرف امام به زمین بماند. همین» و چون حضرت امام (ره) جنگ را در رأس امور خوانده بود، حضور در جبهه را با شگفتی تمام بر دنیای عافیت و سلامت کلاس درس و دانشگاه ترجیح داد.

 

  احمدرضا که نوجوانی و بلوغ جسمانی خویش را در میدان‌های جنگ آغاز کرده بود در مقام معرفت و سلوک علمی مدارج روحانی را در مقام انقطاع از دنیا و اتصال به مبدأ اعلی درمی نوردید و چنین بود که بسیجی مرد میدان‌های جنگ سرانجام پس از شرکت فعال در عملیات کربلای ۵، در شب دوازدهم اسفند ماه سال ۶۵ همراه تنی چند از همرزمانش از آن جمله مجید اکبری در درگیری با کمین‌های دشمن بعثی به شهادت رسید و به لقاءالله پیوست و پس از ۱۵ روز که پیکر خونینش میهمان آفتاب بود بازگردانیده و درآرامگاه عاشورای ملایر به آغوش خاک سپرده شد.
دست نوشته شهید

دستنوشته دانشجوی شهید احمدرضا احدی رتبه ی ۱پزشکی کنکور سال ۱۳۶۴


«بسم رب الشهدا و الصدیقین:
چه کسی می داند جنگ چیست؟ چه کسی می‌داند فرود یک خمپاره قلب چند نفر را می‌درد؟ چه کسی می‌داند جنگ یعنی سوختن، یعنی آتش، یعنی گریز به هر جا، به هر جا که اینجا نباشد، یعنی اضطراب که کودکم کجاست؟ جوانم چه می‌کند؟ دخترم چه شد؟ به راستی ما کجای این سوال ها و جواب ها قرار گرفته ایم؟

کدام دختر دانشجویی که حتی حوصله ندارد عکس‌های جنگ را ببیند و اخبار آن را بشنود.از قصه دختران معصوم سوسنگرد با خبر است؟ آن مظاهر شرم و حیا را چه کسی یاد می‌کند که بی‌شرمان دامنشان را آلوده کردند و زنده زنده به رسم اجدادشان به گور سپردند.کدام پسر دانشجویی می‌داند هویزه کجاست؟ چه کسی در هویزه جنگیده؟ کشته شده و در آنجا دفن گردیده؟

چه کسی است که معنی این جمله رادرک کند:
نبرد تن و تانک!؟ اصلا چه کسی می‌داند تانک چیست؟ چگونه سر ۱۲۰دانشجوی مبارز و مظلوم زیر شنی‌های تانک له می‌شود؟ آیا می‌توانید این مسئله را حل کنید؟ گلوله ای از لوله دوشکا با سرعت اولیه خود از فاصله هزار متری شلیک می شود و در مبدا به حلقومی اصابت نموده و آن راسوراخ کرده وگذر می‌کند، حالا معلوم نمایید سرکجا افتاده است؟

کدام گریبان پاره می‌شود؟ کدام کودک در انزوار و خلوت اشک می ریزد؟ و کدام کدام ...؟ توانستید؟ اگر نمی توانید، این مسئله را با کمی دقت بیشتر حل کنید: هواپیمایی با یک و نیم برابر سرعت صوت از ارتفاع ۱۰متری سطح زمین، ماشین لندکروزی را که با سرعت درجاده مهران – دهلران حرکت می‌نماید، مورد اصابت موشک قرار می‌دهد، اگر از مقاومت هوا صرف نظر شود. معلوم کنید کدام تن می‌سوزد؟ کدام سر می‌پرد؟ چگونه باید اجساد را از درون این آهن پاره له شده بیرون کشید؟ چگونه باید آنها را غسل داد؟

چگونه بخندیم و نگاه آن عزیزان را فراموش کنیم؟ چگونه می‌توانیم در شهرمان بمانیم و فقط درس بخوانیم. چگونه می‌توانیم درها را به روی خود ببندیم و چون موش در انبار کلمات کهنه کتاب لانه بگیریم؟ کدام مسئله را حل می‌کنی؟ برای کدام امتحان درس می‌خوانی؟‌ به چه امید نفس می‌کشی؟ کیف و کلاسورت را از چه پر می‌کنی؟ از خیال، از کتاب، از لقب شاخ دکتر یا از آدامسی که هر روز مادرت در کیفت می‌گذارد؟

کدام اضطراب جانت را می‌خورد؟ دیر رسیدن به اتوبوس، دیر رسیدن سر کلاس، نمره گرفتن؟ دلت را به چه چیز بسته‌ای؟ به مدرک، به ماشین، به قبول شدن در حوزه فوق دکترا؟ صفایی ندارد ارسطو شدن خوشا پر کشیدن، پرستو شدن آی پسرک دانشجو، به تو چه مربوط است که خانواده‌ای در همسایگی
تو داغدار شده است؟ جوانی به خاک افتاده است؟

آی دخترک دانشجو، به تو چه مربوط است که دختران سوسنگرد را به اشک نشانده‌اند؟ و آنان را زنده به گور کردند؟ هیچ می‌دانستی؟ حتما نه! ...
هیچ آیا آنجا که کارون و دجله و فرات بهم گره می‌خورد، به دنبال آب گشته‌ای تا اندکی زبان خشکیده کودکی را تر کنی و آنگاه که قطره‌ای نم یافتی؟ با امیدهای فراوان به بالین آن کودک رفتی تا سیرابش کنی؟

اما دیدی که کودک دیگر آب نمی خورد!! اما تو اگر قاسم نیستی، اگر علی اکبر نیستی، اگر جعفر و عبدالله نیستی، لااقل حرمله مباش! که خدا هدیه حسین را پذیرفت و خون علی اکبر و علی اصغر را به زمین پس نداد. من نمی‌دانم که فردای قیامت این خون با حرمله چه خواهد کرد... د. پس بیاید حرمله مباشیم.»
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۵ بهمن ۹۷ ، ۱۹:۰۳
ندا حقانی


quran heavenly messages1 قرآن و پیام های آسمانیهمانطور که می دانید قرآن پیام های زیادی دارد که می توان راه حل تمام مشکلات زندگی از میان آیات قرآن پیدا کرد. آسمونی در این مقاله تعدادی از پیام های قرآنی را برای شما خوبان تهیه کرده است که در ادامه می خوانید.

***

سوره نمل : آیات 89 – 90

« کسانی که در قیامت نیکوکار آیند ، پاداش بهتر از آن یابند و هم از هول و هراس قیامت ایمن باشند * و کسانی که بدکار و زشت کردار آیند در آن روز به رو در آتش جهنم افتند آیا این عذاب آتش دوزخ جز آنکه جزاء اعمال آنهاست ( که به عذاب دوزخ تجسم یافته است ) ؟ »

***

« هر قومی را دوره ای و اجل معینی است که چون فرا رسد لحظه ای مقدم و موخر نتواند کرد »

سوره اعراف ، آیه 34

برخی از علل انحطاط و نابودی اقوام

  1. نازپروردگی و تن‌آسایی عوامل حکومتی و برجستگان سیاسی و نظامی جامعه
  2. از دست‌رفتن قدرت دفاعی جامعه

  3. از بین رفتن ارزش‌های اخلاقی و فضایل نیکو در جامعه

  4. سُست شدن اعتقادات دینی و تعالیم مذهبی
  1. شیوع ظلم و ستم‌گری در جامعه

***

« سوره حدید ، آیه 20 »

( الا ای هوشیاران ) ، بدانید که زندگی دنیا به حقیقت

بازیچه است و کودکی ، لهو ، عیاشی ،  زیب و آرایش ، تفاخر و خودستائی با یکدیگر و حرص و افزودن مال و فرزندان ، این حقیقت کار دنیاست

***

سوره یونس ، بخشی از آیه 21

( ای رسول ما ) بگو : مکر و سیاست الهی کاملتر و سریعتر است که رسولان ما ( فرشتگان قوای عالم ) مکرهای شما را ( به زیان شما ) خواهند نوشت .quran heavenly messages3 قرآن و پیام های آسمانی

***

« سوره : الحشر ، آیه :   14

آنها هرگز با شما بصورت گروهی نمی‏جنگند جز در دژهای محکم یا از پشت دیوارها! پیکارشان در میان خودشان شدید است، (امّا در برابر شما ضعیف!) آنها را متّحد می‏پنداری، در حالی که دلهایشان پراکنده است؛ این به خاطر آن است که آنها قومی هستند که تعقّل نمی‏کنند!

***

سوره واقعه ، آیات 96 – 88 : ( در عالم برزخ ) :

  1. در هنگام احتضار و مرگ ، اگر انسان ، از گروه مقربان باشد ، در راحت و آسایش و بهشت پرنعمت خواهد بود .
  2. در هنگام احتضار و مرگ ، اگر انسان ، از گروه سعادتمندان باشد ، به او گفته می شود : از سوی سعادتمندان ، بر تو سلام باد .
  3. در هنگام احتضار و مرگ ، اگر انسان ، از گروه شقاوتمندان باشد ، پذیرائی او با آب جوشان و وارد شدن به دوزخ است .

***

« و هرگز با خدای یکتا که جز او خدایی نیست ، دیگری را به خدایی مخوان و بدان که  هر چیزی جز ذات پاک الهی فنا پذیر و نابود است ، فرمان و سلطنت عالم آفرینش با او و رجوع همه ی خلائق به سوی اوست »              

سوره قصص ، آیه 88

***

« خدا ، شرع و آئینی که برای شما مسلمین قرار داد ، حقایق و احکامی است که نوح را هم به آن سفارش کرد و بر تو نیز همان را وحی کردیم  و  به ابراهیم و موسی و عیسی هم آن را سفارش نمودیمquran heavenly messages2 قرآن و پیام های آسمانی

که دین خدا را بر پا دارید ( و در حفظ آن پایداری کنید ) و هرگز تفرقه و اختلاف در دین مکنید ( و بدان که ) مشرکان را که به خدای یگانه و ترک بتان دعوت مکنی ( قبولش ) بسیار در نظرشان بزرگ می آید ، خدا هر که را بخواهد به سوی خود بر می گزیند و هر که را به درگاه خدا به تضرع و دعا باز آید ، هدایت می فرماید »       

« سوره شوری ؛ آیه 13 »

***

« و چون بندگان من ، از دوری و نزدیکی من از تو می پرسند ، بدانند که من به آنها نزدیک خواهم بود ، هر کسی مرا خواند ، دعای او را اجابت کنم ، پس بایست دعوت مرا بپذیرند و به من بگروند ، باشد که به سعادت راه یابند »

« سوره بقره ، آیه 186 »

***

« پروردگارا ، به من دانش عطا کن و مرا به صالحان ملحق فرما و برای من در آیندگان آوازه ی نیکو گذار و مرا از وارثان بهشت پر نعمت گردان و روزی که مردم بر انگیخته می شوند رسوایم مکن ، روزی که هیچ مال و فرزندی سود نمی دهد مگر کسی که دلی پاک به سوی خدا بیاورد »

سوره شعرا ، آیات 88 –
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۴ بهمن ۹۷ ، ۱۲:۴۵
ندا حقانی