۵ مطلب در مهر ۱۳۹۳ ثبت شده است

مسلمانان باید عزت نفس خود را در تمامی حالات حفظ کنند


حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی:

اسراء نیوز؛حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی می فرماید : مسلمان باید عزت نفس خود را حفظ کند و به هیچ روی تن به ذلت و خواری ندهد. اسلام، گدایی را خواری آشکار می‌شناساند و شدیداً مسلمانان را از آن نهی می‌کند. مسلمان باید همواره با دست خود، نیازش را برطرف سازد و از کسی درخواست نکند و دَرِ فقر را بر روی خود نگشاید.
البته اگر کسانی بر اثر رخدادهای طبیعی، قهری یا ضعف عقلِ معیشت و مانند آن تهیدست شده باشند، حفظ کرامت و شخصیت اجتماعی آنان بر همگان لازم است و عموم مسلمانان باید چهرهٴ شهر اسلامی را از این پدیدهٴ نامیمون پاک کنند. نظام اسلامی نیز وظیفه دارد نیاز آنان را برآورد.

زدودن فقر و نداری از چهرهٴ شهر اسلامی وظیفه عمومی مسلمانان است که اسلام بر آن تأکید فراوان دارد و پیشوایان معصوم(علیهم السلام) خود شخصاً در این عرصه پیشگام بوده‌اند. بدین جهت بر آن شدیم تاگوشه‌ای از روایات و سیره عملی آنان را از کتاب ارزشمند مفاتیح الحیات به قلم شیوای حکیم متأله حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی تقدیم نماییم:

امام صادق(سلام الله علیه) می‌فرماید: شرف مؤمن به قیام [برای نماز] در شب است و عزت او به بی‌نیازی از مردم. شَرَفُ الْمُؤْمِنِ قِیَامُ اللَّیْلِ وَ عِزُّهُ اسْتِغْنَاؤُهُ عَنِ النَّاس (الکافی، ج2، ص148)

امام رضا (سلام الله علیه) فرمود: مردی به پیامبر(صلوات الله علیه) گفت: ای رسول خدا! کاری به من بیاموز که میان آن و بهشت حایل و فاصله‌ای نباشد. رسول خدا (صلوات الله علیه) فرمود: خشمگین مشو و از مردم چیزی مخواه. قَالَ رَجُلٌ لِلنَّبِیِّ(صلوات الله علیه): یَا رَسُولَ اللَّهِ! عَلِّمْنِی عَمَلاً لا یُحَالُ بَیْنَهُ وَ بَیْنَ الْجَنَّةِ. قَالَ: لا تَغْضَبْ وَ لا تَسْأَلِ النَّاسَ شَیْئا... (الأمالی، طوسی، ص508).

امام صادق(سلام الله علیه)می‌فرماید که امیرمؤمنان علی(سلام الله علیه) می‌فرمود: باید در قلب تو نیازمندی به مردم و بی‌نیازی از ایشان هر دو با هم گرد آیند: نیازمندی در قالب نرمگویی و گشاده‌رویی در برخورد با آنان و بی‌نیازی در قالب آبروداری و عزتمندی [از هیچ‌کس چیزی نخواهی].
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۴ مهر ۹۳ ، ۱۴:۱۹
ندا حقانی


امام زمان

جناب عبدالعظیم حسنی به امام جواد (علیه السلام) گفت : من امیدوارم که تو همان قائم از اهل بیت باشی که زمین را پر از عدل و داد می کند، همان گونه که پر از جور و ستم شده است . آن حضرت در پاسخ او فرمود:«ای ابوالقاسم !هریک ازما قائم به امرخدا و هدایت کننده به سوی دین می باشد، اما آن قائمی که خداوند به وسیله او زمین را از اهل کفر پاک می گرداند، همان است که ولادتش برمردم مخفی شده است و از نظرها غایب خواهد شد».









در این مقاله دو موضوع مهدویت در قرآن و لقب قائم آل محمد را بررسی می کنیم:

آیا مهدویت در قرآن کریم مطرح شده است؟

1- قرآن، منبع اصلی همه معارف وقوانین اسلامی است ودر حقیقت،به منزله قانون اساسی همه قوانین اسلامی است. همان گونه که در قانون اساسی هرکشور ، اصول واهداف ومسۆولیت های ارگان ها ونهادها به صورت کلّی وبدون شرح وتوضیح کامل ثبت شده وشرح وتبیین آن به عهده قانون های عادی است، درقرآن نیزبرخی ازمعارف اسلامی به صورت کلّی ومجمل بیان شده وتقسیر وتوضیح آن برعهده پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نهاده شده است . در مورد مهدویت نیز چنین است.

ریشه اصلی این تفکّر، قرآن است که درچند آیه، نابودی ستم راپیش بینی کرده و پیروزی پارسایان، صالحان ومستضعفان رانوید داده وفرجام کار را از آن پرهیزکاران دانسته و بشارت داده که در پایان جهان، نیکوکاران حاکم خواهند شد. در تفسیر این آیات، روایات فراوانی از پیامبر وائمّه-علیهم السلام– نقل شده است که بنا بر آنها ،حکومت امام مهدی (علیه السلام) درآخرالزمان همان حکومت مستضعفان وصالحان است که درقرآن، بشارت به آن داده شده است.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۲۳ مهر ۹۳ ، ۱۴:۵۴
ندا حقانی

غدیر از دیدگاه امام خمینی (ره)

پیام غدیر، ولایت و حکومت

1.من درباره شخصیت حضرت امیر(ع) چه می توانم بگویم و کی چه می تواند بگوید. ابعاد مختلفه ای که این شخصیت بزرگ دارد، به گفت و گوی ماها و به سنجش بشری در نمی آید. کسی که انسان کامل است و مظهر جمیع اسماء و صفات حق تعالی است، ابعادش به حسب اسماء حق تعالی باید هزار باشد و ما از عهده بیان حتّی یکی اش نمی توانیم برآییم. این شخصیت که جامع تضاد است، امور متضاده در او جمع است، کسی نمی تواند در حول و حوش او سخن بگوید؛ از این جهت، من در این موضوع بهتر می دانم، که ساکت باشم. لکن مسئله ای را که بهتراست ما بگوییم، انحرافاتی است که برای ملت ها و خصوصاً برای شیعیان این حضرت پیش آمده است در طول تاریخ و دست هایی که این انحرافات را از اول به وجود آورده اندو توطئه هایی که بوده است در طول تاریخ و اخیراً در این سال های اخیر، سده های اخیرپیش آمده است، آن ها را عرض کنم. مسئله غدیر،مسئله ای نیست که بنفسه برای حضرت امیر(ع) یک مسئله ای پیش بیاورد، حضرت امیر مسئله غدیر را ایجاد کرده است. آن وجد شریف که منبع همه جهات بوده است، موجب این شده است که غدیر پیش بیاید. غدیر برای حضرت امیر(ع) ارزش ندارد؛ آن که ارزش دارد خود حضرت است که دنبال آن ارزش، غدیرآمده است. خدای تبارک و تعالی که ملاحظه فرموده است که در بشر بعد از رسول الله کسی نیست که بتواند عدالت را به آن طوری که باید انجام بدهد، آن طوری که دلخواه است انجام بدهد. مأمور می کند رسول الله را که این شخص را که قدرت این معنا را دارد که عدالت را به تمام معنا در جامعه ایجاد کند و یک حکومت الهی داشته باشد، این را نصب کن. نصب حضرت امیر به خلافت این طور نیست که از مقامات معنوی حضرت باشد؛ مقامات معنوی حضرت و مقامات جامع او این است که غدیر پیدا بشود.
۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۷ مهر ۹۳ ، ۱۷:۲۱
ندا حقانی



نماز عبادتی است که آثار و برکات فراوانی دارد و طبق فرموده امام صادق(علیه السلام) دو رکعت نماز مقبول مانع عذاب الهی است.

نماز

نمازِ صحیح، یک مرحله است و نماز مقبول، مرحله‏اى بالاتر مى‏باشد. شما ممکن است خوب درس بخوانید، ولى قبولى آخر سال، مهمّ است.

ممکن است انسان همیشه نماز و عبادت‏هاى خود را بجا آورد، ولى بخاطر نقص و ضعف‏هایى که نماز او دارد، در پیشگاه خداوند، پذیرفته نشود.

ممکن است شاگردى نمره خوب هم بگیرد، ولى اخلاق و وضع او مورد رضایت خاطر آموزگار نباشد.




پس، ملاک در ارزش نماز، قبولى آن است. باید کوشید تا نمازى پسندیده به آستان خدا تحویل داد.

امام على علیه السلام مى‏فرماید:«کونوا على قبول العمل اشدّ عنایةّ منکم على العمل»(بحار الانوار، ج 71 ص 173.)

بیش از انجام عمل، به قبولى آن عنایت و توجّه داشته باشید.

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۶ مهر ۹۳ ، ۱۸:۴۹
ندا حقانی

انتشار شایعات یکی از تاکتیک های جنگ نرم در فضای سایبر است که در سال های اخیر، گروه های معاند و مخالف نظام از این تاکتیک به کرات استفاده کردند، بر اساس تحقیقات صورت گرفته 65 درصد آشوب‌های اجتماعی براساس شایعات شکل می‌گیرد
امروزه موج وسیعی از ارتباطات و اطلاعات جهان را در بر گرفته و روز به روز بر پیچیدگی و رشد این تکنولوژیِ عظیم افزوده می شود؛ یکی از مهمترین وسایل ارتباطی در سطح جهان که آن را رو به سوی دهکده ی جهانی سوق می دهد، "اینترنت" است که از عمده ترین و موثرترین ابزار آن "شبکه های اجتماعی" هستند.

شبکه های اجتماعی بختکی بر افکار

شبکه های اجتماعی، سایت یا مجموعه‌ سایتی است که در آن، کاربران می‌توانند علاقه‌ مندی‌ها، افکار و فعالیت‌های خودشان را با دیگران به طور متقابل به اشتراک بگذارند.







در سالهای اخیر شبکه‌های اجتماعی  با سرعتی بی‌نظیر گسترش یافته‌اند. شبکه‌های اجتماعی مانندmy space, face book, orkut, flicker, youtube  بستری جدید برای ایجاد شبکه‌های مجازی میان افراد هستند و در مدت زمانی کوتاه به سرعت رشد کرده‌اند، البته شبکه های قدرتمند دیگری نیز وجود دارند که در جامه ی عمل پوشاندن به اهدافی چون جنگ نرم و استعمار نوین کوشا بوده اند مانند: سایت اورکات ، سایتِ کلوب ، وب‌سایت تویتر و ... .(حائز اهمیت است که مالک اکثر این شبکه ها سردمداران استعمارِ جهان، یعنی آمریکا، اسرائیل و انگلیس هستند.)

۱ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۱۱ مهر ۹۳ ، ۱۵:۰۳
ندا حقانی