فضیلت نماز میانه
بدان دلیل مشخّص نشده کدام یک از نمازها، نماز میانه است که مردم همه نمازها را فروتنانه و با خشوع کامل به جا آورند و این درست بسان شب قدر یا اسم اعظم خداست که میان چند شب و نامهاى گرانقدر آفریدگار هستى ناشناخته مانده است.
خبرگزاری شبستان: پارهاى از دانشمندان بر این عقیدهاند که منظور از نماز میانه، یکى از نمازهاى پنجگانه شبانهروزى است؛ و بدان دلیل مشخّص نشده کدام یک از نمازها، که مردم همه نمازها را فروتنانه و با خشوع کامل به جا آورند؛ و این درست بسان شب قدر یا اسم اعظم خداست که میان چند شب و نامهاى گرانقدر آفریدگار هستى ناشناخته مانده است و نیز همانند ساعت پذیرفتهشدن دعاها و خواستههاست که درمیان تمامى شبانهروز مجهول است و براساس حکمت مخفى مانده است.
درباره شأن نزول آیه 238 سوره بقره - حافظوا علی الصلوات و الصلوة الوسطی و قوموا لله قانتین / بر نمازها و نماز میانه مواظبت کنید، و خاضعانه برای خدا به پا خیزید - گروهى از مفسّران نقل کردهاند که در زمان پیامبر(ص)، جمعى از بداندیشان و مسلماننمایان، گرمى هوا را دستاویز مىساختند و به انگیزه تفرقهافکنى درمیان مردم باایمان، در نماز ظهر حضور نمىیافتندکه بر اثر رفتار زشت و سم پاشیهاى هدفدار آنان، برخى از مردم باایمان نیز دچار غفلت شدند. پیامبر(ص) از این ماجرا آزردهخاطر شد و ضمن چارهاندیشى، به تفرقهافکنان هشدار داد. و این آیه شریفه هم در همین راستا فرود آمد. زیدبن ثابت در این باره گفته است پیامبر(ص) نماز ظهر را در اوج گرما به جماعت مىخواند و این کار بر یاران گران مىآمد؛ از این رو، عدّهاى به نماز نمىآمدند و گاه یک یا دو صف بیشتر تشکیل نمىشد؛ پس آن حضرت ضمن چارهاندیشى به آنان هشدار داد به گونهاى مجازات خواهند شد و آنگاه بود که این آیه شریفه فرودآمد.
اما عبارت ابهام آمیزی که در این آیه وجود دارد و مورد اختلاف مفسرین واقع شده عبارت الصلوه الوسطی / نماز میانه است. منظور از نماز میانه چیست؟ در اینکه کدامیک از نمازهاى واجب نماز میانه است، دیدگاههای مفسران متفاوت است:
اول: انبوهى از مفسّران و بعضى از پیشوایان مذاهب چون ابوحنیفه برآنند که منظور، نماز ظهر است. گفتنى است از دو امام بزرگوار حضرت باقر و صادق علیهما السلام نیز این مطلب روایت شده است. عدّهاى از پیشوایان «زیدیه» گفتهاند در روز جمعه، منظور از نماز میانه، نماز جمعه و در سایر روزها، نماز ظهر است. از امیر مؤمنان علی (ع) هم همین مطلب را نقل کردهاند. شأن نزول آیه شریفه نیز با توجّه به روایاتى که درمورد آن رسیده است، این مطلب را تأیید مىکند.
از امیر مؤمنان(ع) نقل کردهاند که ضمن تأیید این دیدگاه، فرمود: نماز ظهر نخستین نمازى است که واجب شد: "و اوّل صلوة فرضت"
همچنین از آن حضرت روایت کردهاند که فرمود: پیامبر گرامى(ص) مىفرمود: خدا در آسمان دنیا، پدیدهاى دایرهمانند خلق کرده است که وقتى خورشید از آن مىگذرد، همه موجودات، پروردگار خویش را تسبیح مىگویند؛ به همین جهت، خداوند نماز ظهر را واجب ساخت تا در آن ساعت خوانده شود؛ چرا که آن ساعت، همان ساعت مبارکى است که درهاى آسمان گشوده مىشود و تا پایان برگزارى نمازها بسته نمىشود، و در آن ساعت است که دعا به هدف اجابت مىرسد.
دوم: دستهاى دیگر از مفسّران ازجمله ابن عبّاس، به نقل از امیر مؤمنان(ع)، نماز عصر را نماز میانه شناختهاند. همچنین از پیامبر(ص) روایت کردهاند که فرمود: "بدانجهت که نماز عصر میان دو نماز بامداد و ظهر از یک طرف و نماز مغرب و عشا از طرف دیگر است، نماز میانه نامیده شده است"
و دلیل یادآورى ویژه آن درمیان نمازها این است که خواندن آن در ساعاتى از روز صورت مىگیرد که مردم به کار و تلاش مشغولند.
از پیامبر(ص) نقل کردهاند که فرمود: آن که نماز عصرش از دست برود، بسان کسى است که ثروت و خانوادهاش به مصیبتى گرفتار آمده است: قال(ص): «الّذى تفوته صلوةالعصر فکانّما وُتِرَ اهله و مالَهُ». نیز فرمود: در روزى که آسمان ابرى و خورشید نهان است، نماز را در نخستین فرصت بخوانید؛ چرا که اگر نماز عصر کسى ازدست برود، عملکرد او نابود و بىاثر مىشود: "بکّروا بالصّلوة فى یومالغیم، فانّه مَنْ فاتته صلوةالعصر حبط عمله"
سوم: گروهى نماز مغرب را نماز میانه دانستهاند. به اعتقاد آنان، این نماز از نظر واژهها و جملات و رکعتها، میانه نمازهاست. از پیامبر گرامى(ص) نقل کردهاند که فرمود: پرفضیلتترین نمازها در نزد خدا، نماز مغرب است که آن را براى مسافر و کسى که در وطن خویش حاضر است، مقرّر داشته است: «انّ افضلالصّلوات عنداللّه صلوةالمغرب». و نیز افزود: پروردگار با نماز مغرب، شب را آغاز مىکند و روز را پایان مىبرد؛ و کسى که نماز مغرب را بخواند و پس از آن دو رکعت نافله بجا آورد، پاداش او قصرى در بهشت است. و آن که پس از نماز مغرب، چهار رکعت نافله بخواند، خداوند بسیارى از گناهان او را مىآمرزد.
چهارم: جمعى معتقدند که منظور از نماز میانه، نماز عشا است؛ چرا که این نماز، میان دو نماز بامداد و مغرب که در هیچ حال از تعداد رکعتهاى آنها کاسته نمىشود، قرار گرفته است و از پیامبر گرامى(ص) روایت کردهاند که فرمود: هر که نماز عشا را با جماعت بخواند، مانند کسى است که نیمى از شب را به عبادت خدا پرداخته است؛ و هر که نماز بامدادى را صحیح بخواند، بسان کسى است که همه شب را با پرستش و عبادت پروردگار بهپایان برده است.
پنجم: برخى ازجمله جابربن عبداللّه انصارى مىگویند: منظور از نماز میانه، نماز بامدادى است؛ چرا که که این نماز، دربین نمازهاى شب و روز - یعنى میان نور و تاریکى - قرار گرفته و خود بطور جداگانه و بدون هیچ نماز دیگرى، واجب شده است. قرآن شریف در این مورد مىفرماید: "وَ قُرْآنَ الْفَجْرِ اِنَّ قُرْآنَ الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودَاً / و نماز بامدادى را برپادار، چرا که نماز صبح پیوسته با حضور فرشتگان قرین است" آرى؛ هم فرشتگان شب، نماز بامدادى را گواهى مىکنند و هم فرشتگان روز؛ همانگونه که آیه شریفه این بحث در ادامه مىفرماید: "قوموا للّه قانتین"
ثعلبى در تفسیر خویش بهنقل از «انس» آورده است که پیامبر گرامى(ص) همواره در نماز بامدادى دعا مىکرد و آن را با خضوع و فروتنى افزونترى به جا مىآورد.