فضیلت نماز میانه

سه شنبه, ۱۲ دی ۱۳۹۶، ۱۲:۰۴ ق.ظ



فضیلت 'نماز میانه' و شباهت آن به شب قدر

بدان دلیل مشخّص نشده کدام یک از نمازها، نماز میانه است که مردم همه نمازها را فروتنانه و با خشوع کامل به جا آورند و این درست بسان شب قدر یا اسم اعظم خداست که میان چند شب و نامهاى گرانقدر آفریدگار هستى ناشناخته مانده است.

خبرگزاری شبستان: پاره‏اى از دانشمندان بر این عقیده‏اند که منظور از نماز میانه، یکى از نمازهاى پنجگانه شبانه‏روزى است؛ و بدان دلیل مشخّص نشده کدام یک از نمازها، که مردم همه نمازها را فروتنانه و با خشوع کامل به جا آورند؛ و این درست بسان شب قدر یا اسم اعظم خداست که میان چند شب و نامهاى گرانقدر آفریدگار هستى ناشناخته مانده است و نیز همانند ساعت پذیرفته‏شدن دعاها و خواسته‏هاست که درمیان تمامى شبانه‏روز مجهول است و براساس حکمت مخفى مانده است.

 

درباره شأن نزول آیه 238 سوره بقره -  حافظوا علی الصلوات و الصلوة الوسطی و قوموا لله قانتین /  بر نمازها و نماز میانه مواظبت کنید، و خاضعانه برای خدا به پا خیزید - گروهى از مفسّران نقل کرده‏اند که در زمان پیامبر(ص)، جمعى از بداندیشان و مسلمان‏نمایان، گرمى هوا را دستاویز مى‏ساختند و به انگیزه تفرقه‏افکنى درمیان مردم باایمان، در نماز ظهر حضور نمى‏یافتندکه بر اثر رفتار زشت و سم پاشیهاى هدفدار آنان، برخى از مردم باایمان نیز دچار غفلت شدند. پیامبر(ص) از این ماجرا آزرده‏خاطر شد و ضمن چاره‏اندیشى، به تفرقه‏افکنان هشدار داد. و این آیه شریفه هم در همین راستا فرود آمد. زیدبن ثابت در این باره گفته است پیامبر(ص) نماز ظهر را در اوج گرما به جماعت مى‏خواند و این کار بر یاران گران مى‏آمد؛ از این رو، عدّه‏اى به نماز نمى‏آمدند و گاه یک یا دو صف بیشتر تشکیل نمى‏شد؛ پس آن حضرت ضمن چاره‏اندیشى به آنان هشدار داد  به گونه‏اى مجازات خواهند شد و آنگاه بود که این آیه شریفه فرودآمد.

اما عبارت ابهام آمیزی که در این آیه وجود دارد و مورد اختلاف مفسرین واقع شده عبارت الصلوه الوسطی / نماز میانه است. منظور از نماز میانه چیست؟ در اینکه کدامیک از نمازهاى واجب نماز میانه است، دیدگاههای مفسران متفاوت است:
اول:  انبوهى از مفسّران و بعضى از پیشوایان مذاهب چون ابوحنیفه برآنند که منظور، نماز ظهر است. گفتنى است از  دو امام بزرگوار حضرت باقر و صادق علیهما السلام نیز این مطلب روایت شده است. عدّه‏اى از پیشوایان «زیدیه» گفته‏اند در روز جمعه، منظور از نماز میانه، نماز جمعه و در سایر روزها، نماز ظهر است. از امیر مؤمنان علی (ع) هم همین مطلب را نقل کرده‏اند. شأن نزول آیه شریفه نیز با توجّه به روایاتى که درمورد آن رسیده است، این مطلب را تأیید مى‏کند.
از امیر مؤمنان(ع) نقل کرده‏اند که ضمن تأیید این دیدگاه، فرمود: نماز ظهر نخستین نمازى است که واجب شد: "و اوّل صلوة فرضت"
همچنین از آن حضرت روایت کرده‏اند که فرمود: پیامبر گرامى(ص) مى‏فرمود: خدا در آسمان دنیا، پدیده‏اى دایره‏مانند خلق کرده است که وقتى خورشید از آن مى‏گذرد، همه موجودات، پروردگار خویش را تسبیح مى‏گویند؛ به همین جهت، خداوند نماز ظهر را واجب ساخت تا در آن ساعت خوانده شود؛ چرا که آن ساعت، همان ساعت مبارکى است که درهاى آسمان گشوده مى‏شود و تا پایان برگزارى نمازها بسته نمى‏شود، و در آن ساعت است که دعا به هدف اجابت مى‏رسد.
دوم: دسته‏اى دیگر از مفسّران ازجمله ابن عبّاس، به ‏نقل از امیر مؤمنان(ع)، نماز عصر را نماز میانه شناخته‏اند. همچنین از پیامبر(ص) روایت کرده‏اند که فرمود: "بدان‏جهت که نماز عصر میان دو نماز بامداد و ظهر از یک طرف و نماز مغرب و عشا از طرف دیگر است، نماز میانه نامیده شده است"
و دلیل یادآورى ویژه آن درمیان نمازها این است که خواندن آن در ساعاتى از روز صورت مى‏گیرد که مردم به کار و تلاش مشغولند.
از پیامبر(ص) نقل کرده‏اند که فرمود: آن که نماز عصرش از دست برود، بسان کسى است که ثروت و خانواده‏اش به مصیبتى گرفتار آمده است: قال(ص): «الّذى تفوته صلوةالعصر فکانّما وُتِرَ اهله و مالَهُ». نیز فرمود: در روزى که آسمان ابرى و خورشید نهان است، نماز را در نخستین فرصت بخوانید؛ چرا که اگر نماز عصر کسى ازدست برود، عملکرد او نابود و بى‏اثر مى‏شود: "بکّروا بالصّلوة فى یوم‏الغیم، فانّه مَنْ فاتته صلوةالعصر حبط عمله"
سوم:  گروهى نماز مغرب را نماز میانه دانسته‏اند. به اعتقاد آنان، این نماز از نظر واژه‏ها و جملات و رکعتها، میانه نمازهاست. از پیامبر گرامى(ص) نقل کرده‏اند که فرمود: پرفضیلت‏ترین نمازها در نزد خدا، نماز مغرب است که آن را براى مسافر و کسى که در وطن خویش حاضر است، مقرّر داشته است: «انّ افضل‏الصّلوات عنداللّه صلوةالمغرب». و نیز افزود: پروردگار با نماز مغرب، شب را آغاز مى‏کند و روز را پایان مى‏برد؛ و کسى که نماز مغرب را بخواند و پس از آن دو رکعت نافله بجا آورد، پاداش او قصرى در بهشت است. و آن که پس از نماز مغرب، چهار رکعت نافله بخواند، خداوند بسیارى از گناهان او را مى‏آمرزد.
چهارم: جمعى معتقدند که منظور از نماز میانه، نماز عشا است؛ چرا که این نماز، میان دو نماز بامداد و مغرب که در هیچ حال از تعداد رکعتهاى آنها کاسته نمى‏شود، قرار گرفته است و از پیامبر گرامى(ص) روایت کرده‏اند که فرمود: هر که نماز عشا را با جماعت بخواند، مانند کسى است که نیمى از شب را به عبادت خدا پرداخته است؛ و هر که نماز بامدادى را صحیح بخواند، بسان کسى است که همه شب را با پرستش و عبادت پروردگار به‏پایان برده است.
پنجم:  برخى ازجمله جابربن عبداللّه انصارى مى‏گویند: منظور از نماز میانه، نماز بامدادى است؛ چرا که که این نماز، دربین نمازهاى شب و روز - یعنى میان نور و تاریکى - قرار گرفته و خود بطور جداگانه و بدون هیچ نماز دیگرى، واجب شده است. قرآن شریف در این مورد مى‏فرماید: "وَ قُرْآنَ ‏الْفَجْرِ اِنَّ قُرْآنَ ‏الْفَجْرِ کانَ مَشْهُودَاً /  و  نماز بامدادى را برپادار، چرا که نماز صبح پیوسته با حضور فرشتگان قرین است" آرى؛ هم فرشتگان شب، نماز بامدادى را گواهى مى‏کنند و هم فرشتگان روز؛ همانگونه که آیه شریفه این بحث در ادامه مى‏فرماید: "قوموا للّه قانتین"
ثعلبى در تفسیر خویش به‏نقل از «انس» آورده است که پیامبر گرامى(ص) همواره در نماز بامدادى دعا مى‏کرد و آن را با خضوع و فروتنى افزونترى به جا مى‏آورد.

ششم: پاره‏اى از دانشمندان نیز بر این عقیده‏اند که منظور از نماز میانه، یکى از نمازهاى پنجگانه شبانه‏روزى است؛ و بدان دلیل مشخّص نشده کدام یک از نمازها، که مردم همه نمازها را فروتنانه و با خشوع کامل به جا آورند؛ و این درست بسان شب قدر یا اسم اعظم خداست که میان چند شب و نامهاى گرانقدر آفریدگار هستى ناشناخته مانده است و نیز همانند ساعت پذیرفته‏شدن دعاها و خواسته‏هاست که درمیان تمامى شبانه‏روز مجهول است و براساس حکمت مخفى مانده است
موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۶/۱۰/۱۲
ندا حقانی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی